Něco o posilování dětí...
3. 5. 2020POSILOVÁNÍ U DĚTÍ?Určitě jste někdy slyšeli, že děti by neměly posilovat, je to tak? A už vůbec ne s činkami a na jiných strojích?
Jak je to tedy s posilováním u dětí? Ohrozíme tím vývoj dítěte? Může si posilováním ublížit? Je to velice kontroverzní téma. Pojďme se na to podívat!
Otázky a odpovědi
Určitě každý slyšel o tom, že by děti měly cvičit jenom s vlastním tělem? Malý příklad na začátek – shyb na hrazdě – to je v pořádku, jedná se o posilování vlastním tělem, ale s obrovským nárokem na silové provedení. Posilování s kladkou – problém, protože je to posilování s náčiním či nářadím, který ve skutečnosti je pro dítě mnohem méně náročnější než shyb.
Můžou děti zvedat závaží
Co taková školní aktovka na zádech dítěte, nošení spolužáků na zádech, pomáhání s nákupem, vynášení koše? Je to zvedání zátěž? ANO, jenom ji v tom možná tolik nevidíme.
Představte si, že na tréninku musí děti (10let) dělat kliky. Klik ve skutečnosti nedokáže správně provést ani kdejaký dospělý člověk. Pro děti je to ohromně náročný cvik a pokud nemají dostatečně posílené ruce, břicho a střed těla, tak jim ve skutečnosti spíše škodí (pánev, záda, ramena, krk).
Oproti tomu, když dáte dětem do ruky 3kg činky, spousta rodičů se ohradí, že posilování s činkami není pro děti vhodné. Reálně si však neuvědomují, že je to pro děti mnohem bezpečnější než kliky neboli „práce s vlastním tělem“.
Chtěla jsem pouze poukázat na to, že ne všechny cviky vlastním tělem jsou pro děti vhodné a správné. A také, že posilování s náčiním o vhodné váze není špatné, respektive to děti dělají i přirozené. Důraz se však musí klást na správné provedení, a to platí pro obě kategorie.
Naruší posilování dítěti vývoj, poškodí chrupavky atd.
Pouze to, na co není dítě fyzicky připraveno ho dokáže narušit. Nikdo nemluví o posilování 3x týdně s činkami.
Co když se po dítěti chce v klasickém tréninku sprint, který sebou nese obrovský nápor na kotníky, kolena i kyčle. To je pro rodiče v pořádku, je to součást tréninku. Ale pokud rodič vidí správné provedení dřepu s lehkou činkou, tak si klepe na hlavu, že to není zdravé, ale skutečnost je jiná…
Shrnutí:
Nejsem zastáncem ukrutného posilování dětí. Nikdo jim nechce brát to krásné dětství. Ale jakmile se dítě začne věnovat sportu je důležité pracovat i na rozvoji silové stránky, která mu usnadňuje cestu sportovním životem.
Závaží x vlastní tělo? Je to o přístupu rodiče, trenéra, učitele…a nezaleží na tom, jestli se jedná o jedno či druhé. Vždy je důležité děti naučit správnému provedení a technice, a to zaručí zdravý a přirozený vývoj. Pokud rodič chce, aby jeho dítě sportovalo, musí mu zaručit správnou fyzickou připravenost na daný sport.
Nyní to vezmeme od začátku...
Děti ve skutečnosti posilují již od narození. Příkladem může být prvotní zvedání hlavičky, otáčení, plazení, lezení atd. Když děti povyrostou přichází na řadu lezení na atrakce na hřištích, po stromech, děti se perou mezi sebou, přetahují se, a to je také určitá forma posilování. Toto posilování je vnímáno jako přirozené, ale jakmile dítě začne chodit do školy, začne navštěvovat sportovní kroužek a přijde na řadu silový trénink, spousta rodičů ztuhne. Vždyť nemůže posilovat, ještě je na to malý. Ve skutečnosti u dětí (4-6 let) je například přetahování lanem mnohem rizikovější aktivitou (kvůli reakci na vysoký odpor), než jiné aktivity, které provádějí kontrolovaně.
Dle mého názoru je důležité především věk a sportovní zaměření dítěte. Má to ale své ALE!
Je pravdou, že předškolní a školní děti nemají androgeny (hormony), které pomáhají svalovému růstu a síle, tak proč by malé děti měly posilovat? I v předškolním věku je vhodné zařazovat posilující cvičení, nicméně hravou formou, aby to děti bavilo. Nejedná se o cílený silový trénink. Nechceme, aby dítě mělo velké svaly, ale chceme, aby se děti naučily své svaly používat. A pokud se mají naučit základní všesportovní aktivity a cviky, je potřeba, aby jejich tělo bylo na provedení cviků připraveno, a právě tím se předejde nebezpečí úrazu.
Začátkem školního věku začínají děti navštěvovat sportovní kroužky…od dítěte se očekává větší výkonnost, vyšší nároky v tréninku, zvyšuje se četnost tréninků (tj. problém rané specializace na daný sport). Mladému organismu to chvilku trvá, než si zvykne na tempo sportovního kroužku. Do popředí se dostává právě silová připravenost na daný sport, rozšiřování motorického učení, prevence zranění, posílení potřebných partií, a především středu těla (důležité pro stabilitu a koordinaci). V rámci studií je dokázáno, že i školní děti jsou schopny cvičit se zátěží a zároveň z toho získávat řadu výhod. Respektive je to pro ně vhodná příprava na přechod do intenzivnějšího tréninku.
Otázkou zůstává, zda je dítě spíše psychicky připraveno a je schopné pochopit podstatu a přínos posilování pro své vlastní tělo. U někoho to může být v rozmezí 6-8 let, u někoho později.
ZÁVĚR
- do 6 let je vhodné se věnovat především všesportovním aktivitám s občasným zařazením posilovacích cviků.
- od 6 let je vhodné zařazovat i posilování (s lehkými váhami), ale pod dozorem kvalifikovaného trenéra, který bude dohlížet na optimální pohybové vzory, vytvoření správných návyků, kontrolu vlastního těla, což může být skvělá příprava pro budoucí přechod na větší fyzickou zátěž. Právě správné provedení a technika jsou nejdůležitější.
- vždy se vyvarovat maximální zátěži.
- pamatovat na to, že i posilovaní musí být pro děti hravou a zábavnou formou.
PS: Nebojte se závaží!!!